Lidenskab for smykker
Da jeg for en god halv snes år siden mødte Vivi, som nu er min kone, var vi begge på ferie i Italien, og det var på feriestedet, at vi mødte hinanden. Der gik ikke ret mange dage, før vi tilbragte al vores tid sammen, og vi var vist begge to sikre på, at vi bare havde fundet den helt rette.
En enkelt detalje ved Vivi overraskede mig under ferien i Italien, og det var, at hun brugte meget tid på at kigge på vinduer i smykkeforretninger, når vi på vores spadsereture passerede den type butikker. Hun fortalte, at hun altid havde interesseret sig meget for smykker og faktisk havde en drøm om selv at blive smykkedesigner.
Drømme skal udleves
Den drøm har hun nu aldrig udlevet, men da vi havde været gift i knap tre år, valgte hun med min opbakning at etablere sig som selvstændig inden for den branche. Hun startede en webshop med smykker som den bærende vare. Selv var jeg lidt skeptisk, men Vivi var sikker på, at masser af kvinder var parate til at købe deres smykker online, for de fleste kvinder ved på forhånd, hvad de vil have, når der skal købes et nyt smykke.
Og Vivis forventning kom til at holde stik, for hendes webshop blev i løbet af forbavsende kort tid en succes, og allerede i butikkens andet regnskabsår var der faktisk et pænt overskud. Og fremgangen i omsætning og indtjening fortsatte det følgende år.
Derfor var det også naturligt, at hun fik lyst til at udvide sortimentet i sin webshop, så den nu også handler med ure online. I starten var der udelukkende tale om armbåndsure til kvinder, fordi de jo også i nogen grad bruges som et smykke. Og Vivis sikre sans for at vurdere, hvilke smykker der vil blive en succes, kunne hun overføre til armbåndsurene også, så hun havde kun ure, der faldt i kundernes smag, i sit sortiment.
Der er salg i ure
Til gavn for vores fælles økonomi blev også handelen med ure en succes allerede det første år, så vi valgte endnu en gang at udvide sortimentet med armbåndsure til herrer. Den udvikling var Vivi selv lidt betænkelig ved, fordi hun jo hidtil stort set udelukkende havde haft kvinder som sine kunder, men jeg opfordrede hende kraftigt til også at markedsføre ure til mænd, for ofte er det jo mændenes kvindelige partnere, der i sidste ende træffer mandens valg af nyt ur, fordi udseende for mange er det, der afgør valget.
På det tidspunkt holdt Vivi fast i, at hun udelukkende ville forhandle ure i kendte designs, men hun oplevede efterhånden et pres fra nogle af kunderne, der også gerne ville have mulighed for at købe billige ure i hendes webshop. Sagen er jo, at hvis bare et ur ser smart nok ud, så er der en del, der ikke går så meget op i, om der ligger et urværk af kvalitet indeni.
Også de billige ure er blevet en succes i Vivis webshop. Fortjenesten på det enkelte ur er ganske vist ikke så stor, men det er til gengæld mængden af solgte ure.