Beskyttelse mod rust

Jeg har længe gået og funderet over et problem, jeg har. Det drejer sig om min bil. Det er en tudsegammel folkevogn, som jeg elsker overalt på jorden. Det har været en trofast bil. Den har kørt mig rundt i hele Europa. I mange år. Jeg købte den som splinterny tilbage i 1997. Det betyder faktisk, at det er lige før, den er vintage. Eller veteran. Jeg tror, at jeg har læst et eller andet sted, at, for at noget kan karakteriseres som vintage – eller veteran, når det gælder biler, så skal genstanden – eller bilen – have 25 år på bagen. Min bil er godt på vej dertil. Og egentlig så kan jeg godt lide tanken om, at jeg kører rundt i en veteranbil. Det passer til mit image. Jeg kan godt lide vintage, og jeg kan måske selv kalde mig temmelig vintage. I det mindste boheme!

Bilen kan ikke mere

Men, men, men. Bilen kan ikke mere. Der er noget galt med det elektriske system. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad det er. Jeg kører ikke så ofte i den. Men et par gange om ugen bliver det da til. Det er bare sådan, at jeg er nødt til at tilkalde Falck hver gang, jeg skal starte bilen. (Og det er ikke, fordi jeg glemmer at slukke for lygterne, eller blinkeren!) Det virker, som om at der er en eller anden funktion, som jeg ikke ved, hvor er, der æder batteriet op hele tiden. Og det er hamrende irriterende. Og det er næsten ved at være en rutine (læs: Dårlig vane), at ham der Falck-manden står og venter på mig, så han kan komme ind i garagen og starte min bil.

Lidt flovt

Jeg er faktisk flov, hver gang, jeg er nødt til at ringe til dem for at få hjælp til at starte. Og jeg sørger for, at batteriet bliver ladet. Jævnligt. Teknikeren henne på værkstedet siger, at der, intet er galt med batterier. Så det må være noget andet. Men hvad? Jeg kan ikke finde ud af det. Sidst jeg var henne på værkstedet med bilen, rådede mekanikeren mig til at få lavet en undervognsbehandling. Jeg ved ikke helt hvorfor. Han mumlede noget om, at det kan hjælpe på bilens performance. Sludder. Jeg kan ikke se sammenhængen mellem batteri og undervogn. Men hvad ved jeg. Ikke desto mindre, så lyttede jeg til ham. Jeg gik hjem og læste om, hvad undervognsbehandling er. Og klart.

Rustbehandling lokalt i Odense

Det handler om rustbeskyttelse her i Odense. Det handler i nogle tilfælde også om nedsættelse af støjniveau i bilen. Det kunne jeg sådan set godt bruge. Så min næste søgning på nettet blev naturligvis at søge efter undervognsbehandling på Fyn. Min bil fortjener en god undervognsbehandling. Og hvis jeg kan få den startet i løbet af næste uge, så vil jeg bare køre hen til det værksted, jeg fandt, og forlange, at de giver min gamle, elskede lille bil en grundig undervognsbehandling. Kan jeg få den startet, så kan jeg også holde den kørende. I det mindste indtil den bliver vintage og fortjener at blive pensioneret med manér.